Kun blogi, Instagram, OnlyFans- tai YouTube-kanava alkaa tuottamaan yhteistöitä ja tuloja, on hyvä pysähtyä miettimään kirjanpitoa ja veroasioita. Miten kaupallisia yhteistöitä verotetaan? Pitääkö lahjoista maksaa vero? Tilitoimisto Adcount hoitaa kymmenien yrittäjänä toimivien vaikuttajien kirjanpitoa ja verotusta. Lue alta kirjanpitäjän vinkit bloggaajan verotukseen.
Ensimmäinen askel on yrityksen perustaminen
Sometulojen verotus onnistuu myös ilman omaa yritystä tai y-tunnusta, mutta yhteistöiden muuttuessa säännölliseksi kannattaa perustaa oma yritys.
Asiakkaat edellyttävät vaikuttajalta usein omaa yritystä ja y-tunnusta kaupallisista yhteistöistä sopiessa. Yhteistöiden laskutus tapahtuu silloin y-tunnuksella, työkorvauksen maksamisen sijaan. Tämä johtuu siitä, että yritysten on helpompi ostaa palveluita yritykseltä kuin hoitaa vaikuttajan palkkiosta aiheutuvat työnantajavelvoitteet kuten eläkemaksut ja vakuutukset.
Asiakkaalle ei ole väliä missä yritysmuodossa toimit, vaan tärkeintä on, että y-tunnus ja ennakkoperintärekisteröinti löytyy.
Mikä yritysmuoto sometuloille?
Somevaikuttajalle perustettavalla yhtiömuodolla on merkitystä, koska se vaikuttaa kirjanpitoon ja verotukseen. Yleisimmät yritysmuodot aloittelevalle yrittäjälle ovat toiminimi tai osakeyhtiö.
Useimmat uudet yrittäjät valitsevat ensimmäiseksi yritysmuodoksi toiminimen koska se on yksinkertaisin tapa perustaa yritys. Toiminimen kirjanpito on helppoa ja edullista. Kirjanpitäjät rakastavat toiminimiä ja suosittelemme aina toimimaan toiminimenä niin pitkään kuin se on mahdollista!
Osakeyhtiön perustaminen on nopeaa eikä siihen vaadita alkupääomaa. Valitettavasti moni ei tule ajatelleeksi, että osakeyhtiön lopetus puolestaan on pitkä ja kallis prosessi. Osakeyhtiöön liittyy myös enemmän velvollisuuksia ja oy-muotoinen yrittäjä voi joutua nopeasti ongelmiin, jos laiminlyö näitä velvollisuuksia.
Osakeyhtiön hallinnoimisesta aiheutuu tiettyjä kustannuksia kuten tilintarkastus, erillinen yritystili ja palkanlaskenta. Toisin kuin toiminimessä, osakeyhtiössä yrityksen rahoja on pidettävä erillään osakkeenomistajan rahoista, mikä tarkoittaa, että rahaa ei voi nostaa tililtä miten haluaa.
Osakeyhtiö kannattaa perustaa vasta tulot ovat niin suuret, että palkan nostaminen ei ole enää kannattavaa. Osakeyhtiö on usein myös ainut vaihtoehto, kun yritys halutaan perustaa yhdessä yhtiökumppanin kanssa.
Instagram yhteistöiden verotus
Instagram-vaikuttaja toimii yrittäjänä, joka tekee sopimuksen yhteistyökumppanin eli asiakkaan kanssa ja laskuttaa tätä y-tunnuksella. Laskutusta varten pitää hankkia laskutusohjelma. Nykypäivänä isot yrityksen vaativat verkkolaskut ja kannattaa heti alussa hankkia verkkolaskuja tukeva laskutusohjelma. Pienelle yritykselle sopiva laskutus- ja kirjanpito-ohjelma on esimerkiksi Procountor Solo.
Instagram kaupallisia yhteistöitä verotetaan niin, että myynnistä vähennetään kaikki yritystoiminnan kulut ja menot, jolloin saadaan verotettava tulos. Tästä tuloksesta toiminimi maksaa veroja kuin se olisi palkkaa. Tilikauden veroja maksetaan ennakkoveroina ja jäännösveroina.
Jos yrityksen liikevaihto tilikaudessa ylittää 15 000 euroa, yrityksen pitää rekisteröityä ALV-rekisteriin. Huom! Liikevaihto pitää etukäteen arvioida koko vuodelta, eikä riitä, että liittyy ALV-rekisteriin kun 15 000 euron raja on ylittynyt. Jos et ilmoittaudu ALV-velvolliseksi ja liikevaihto ylittääkin vähäisen liiketoiminnan rajan, joudut maksamaan arvonlisäveroa takautuvasti koko tilikaudelta. Veron lisäksi voit joutua maksamaan myös viivästysseuraamuksia.
Kun yritys on ALV-rekisterissä, laskuille lisätään ALV, mutta vastaavasti ostojen ja kulujen arvonlisäveron saa vähentää.
Instagram yhteistyöt ovat palvelun myyntiä ja ne laskutetaan 24% arvonlisäverokannalla Suomessa. Jos kaupallisia yhteistöitä laskutetaan ulkomaille arvonlisäverovelvolliselta yritystä, laskutus tapahtuu ilman arvonlisävero (käänteinen ALV). Kirjanpitäjäsi neuvoo sinua oikean arvonlisäverokannan ja laskumerkintöjen kanssa!
Tubettajan verotus eroaa muiden sometulojen verotuksesta, sillä Youtube-mainostulot tulevat irlantilaiselta EU-yritykseltä Googlelta. Mainostulojen lisäksi tubettajalla voi olla myös muita yhteistyötuloja.
YouTube mainostulojen verotus
Youtubessa tuloja voi saada mainostuloista ja kaupallisista yhteistöistä. Mainostuloja kertyy mainostulo-osuuden mukaan, kun videoitasi katsotaan. Youtube tulot tulevat Google Ireland Limited nimisestä yhtiöstä, joka on rekisteröity Irlantiin. YouTube tulojen arvonlisäverotus on siis EU-palvelumyyntiä, josta tulee tehdä tavallisen ALV-ilmoituksen lisäksi erillinen EU-ALV-yhteenvetoilmoitus joka kuukausi.
Ennen YouTube-mainostulojen vastaanottamista oman yrityksen verotiedot tulee syöttää YouTube AdSense-tilille. Sinun ei tarvitse laskuttaa YouTubea, vaan YouTube maksaa mainostulot tilillesi kerran kuussa ja muodostaa automaattisesti verolaskun, jonka löydät omasta AdSense-palvelusta. Tämä tosite tulee ladata ja lisätä kirjanpitoon.
YouTube mainostulojen lisäksi tubettajalla voi olla muita kaupallisia yhteistöitä, jotka verotetaan kuten palvelumyynti Suomessa.
Blogitulojen verotus ja bloggaajan tulot
Blogituloja verotetaan samalla tavalla kuin Instagram yhteistöitä. Bloggaaja laskuttaa työnsä laskulla käyttäen 24% arvonlisäveroa. Bloggaaja saa vähentää verotuksessa kakki liiketoimintaan liittyvät kulut kuten koneet, laitteet, kuvauskulut, työmatkakulut, rekvisiitat, ohjelmalisenssit ja tarvikkeet. Kulujen vähennysoikeudessa on tiettyjä melko tiukkoja rajoituksia esim. työvaatteisiin ja kodin kuluihin liittyen.
Bloggaajan verotettava tulo muodostuu toiminimessä tuloksesta kaikkien kulujen jälkeen. Osakeyhtiössä bloggaaja voi vaikuttaa omiin tuloihin nostamalla palkkaa vain haluamansa määrän ja jättää loput tulot yritykseen kerryttämään nettovarallisuutta. Nämä tulot voidaan nostaa myöhemmin ulos yrityksestä.
Kaupallisten yhteistöiden hinnoittelu
Kaupallisten yhteistöiden hinnoittelussa tulee ottaa huomioon omat kulut ja verot. Hinnoittelussa kannattaa lähteä liikkeelle miettimällä, kuinka paljon haluaa käteen jäävän. Tähän summaan tulee lisätä kaikki työstä aiheutuvat kulut kuten hankinnat ja rekvisiitta mutta myös yleiskulut kuten YEL-vakuutus, kirjanpito, laitteet jne. Myös tulovero esim. 20% kannattaa huomioida hinnoittelussa.
Yritysten välisissä liiketoimissa hinnat ilmoitetaan yleensä ilman arvonlisäveroa eli ALV 0%. Näin arvonlisäveroa ei tarvitse ottaa huomioon vaan se tulee aina hinnan päälle. Jos yhteystyön hinnaksi tulee 1000 € (ALV 0%), se tarkoittaa, että arvonlisävero lisätään tähän päälle laskutuksessa ja tämä vero tilitetään Verohallintoon. Arvonlisäverovelvollisten yritysten kaupassa ALV ei jää kenenkään maksettavaksi, sillä palvelun ostaja saa vähentää sen omassa verotuksessaan.
PR- ja mainoslahjat sekä saadut tavarat
Somevaikuttajat saavat ilmaisia tavaroita PR-, mainos-, ja näytelahjoina. Pienet ja vaikuttajamarkkinoinnissa tavanomaiset mainoslahjat kuten goodiebagit ja tuotenäytteet eivät ole veronalaista tuloa, eikä niitä tarvitse ilmoittaa kirjanpitoon.
Jos saatu lahja, tavara tai lahjakortti on tavanomaista mainoslahjaa arvokkaampi, sen voidaan katsoa olevan korvausta blogikirjoituksesta, näkyvyydestä tai Instagram postauksesta, jolloin kyseessä on veronalainen tulo.
Yhteystyöpostausta varten saatu rekvisiitta tai kampanjassa käytettävä tai testattava tuote ei ole veronalaista tuloa, ellei sillä ole huomattavaa jäännösarvoa käytettynäkin (esim. iPad).
Jos tavara tai lahja on sovittu korvaukseksi tai osaksi korvausta somemainonnasta, lahjan käypä arvo on veronalaista ansiotuloa. Tähän kuitenkin vinkkinä, että käypä arvo ei ole sama asia kuin uuden vastaavan tavaran arvo kaupassa - etenkään jos tavaraa on jo käytetty yhteistyöpostauksessa!